Noget andet, der er let at begynde med, er tallene. Går man dem igennem et par gange sidder de hurtigt fast, så lad os springe ud i det.
De første ti:
1 – uno
2 – due
3 – tre
4 – quattro
5 – cinque
6 – sei
7 – sette
8 – otto
9 – nove
10 – dieci
Lær disse udenad. Først derefter bør du gå videre til de næste:
11 – undici
12 – dodici
13 – tredici
14 – quattordici
15 – quindici
16 – sedici
17 – diciassette
18 – diciotto
19 – diciannove
20 – venti
21 – ventuno
22 – ventidue
23 – ventitré
24 – ventiquattro
25 – venticinque
26 – ventisei
27 – ventisette
28 – ventotto
29 – ventinove
30 – trenta
40 – quaranta
50 – cinquanta
60 – sessanta
70 – settanta
80 – ottanta
90 – novanta
100 – cento
1000 – mille
Læg især mærke til, hvad der sker i 20’erne for resten indretter sig efter dette. Det er kun i 10’erne, at nogle tal er lidt ”uregelmæssige”. Når du har kigget lidt på dem, opdager du hurtigt systemet. Test eventuelt dig selv og sig, hvordan man siger eksempelvis 44 og 75. Det er ikke svært at lære tallene, men det tager lidt tid at kunne huske dem udenad. Pas i øvrigt på med 60 og 70 – sessanta og settanta – idet mange blander dem sammen, når de prøver at lære italiensk.
Klokken på italiensk
Hvis du vil spørge en italiener om, hvad klokken er, siger du:
Che ore sono?
En anden vending, som minder om det, er hvis du spørger ’hvad tid?’:
A che ora?
Og hvis nogen spørger dig, og klokken f.eks. er 2, siger du:
Sono le due.
Man bruger naturligvis tallene til at udtrykke tiden, så det er vigtigt, at du kan huske alle tallene inden du går videre til klokken.
Ved hele tal siger du bare ”sono le (tal)”. Hvis klokken er ti minutter over to hedder det ”sono le due e dieci”. Kvart over vil hedde ”sono le due e un quarto”. Hvis klokken er tyve minutter i tre siger man ”sono le tre meno venti”.
Halv fire vil hedde ”sono le tre e mezza”. Altså tre og en halv = halv fire.
Middag hedder mezzogiorno og midnat hedder mezzanotte. Man siger for det meste ikke 12.
Det kræver lidt øvelse, men bør ikke være alt for svært. Hver gang du kigger på klokken, så tænk over, hvordan du vil sige det på italiensk. Kig på et ur lige nu og sig, hvad det vil hedde på italiensk!
Dog vil jeg heller ikke anbefale, at man bruger al for mange kræfter på at lære tiden på italiensk, da det trods alt ikke er det vigtigste. Bare tænk over det engang imellem og fokuser på at kunne sige sætninger. Lezione 3 er god at læse her.
Niels Martin Jensen skriver
Sono ottanta anni